Ravenna Wiki
Advertisement

Halls Universitet

Halls universitet 2.jpg

I viken utanför Ravennas hamn ligger ett av stadens stora dragplåster - Halls Universitet. Byggnaden i sig består främst av flera fristående annex, i flera nivåer. Dessa är oftast, på ett eller annat sätt, kopplade direkt till huvudbyggnaden i mitten och ofta även till varandra.

Skolan ligger på en ensam ö, som förmodligen aldrig legat där naturligt; med tanke på att skolan huserar några av de främsta magikerna i den kända världen så torde inte den tanken vara så främmande, men sanning att säga är det ingen som riktigt kan konstatera så mycket om ön existens. Man nöjer sig helt enkelt med att låta frågor som "hur", "när" och "varför" besvaras med en axelryckning, vilket kan tyckas underligt när det handlar om en plats vigd åt kunskap..

Universitetet är ett av de främsta i världen. Det finns inte ett ämne som kan studeras som inte har en plats här. Till och med mörkare ämnen som demonologi och blodsmagi har en rad på schemat, men allt studeras under strikt vetenskapliga former och i linje med lagen. Något annat vore ju befängt!

Alla falanger består av lektorer och professorer som leds av dekan Galacta Azur sedan sjutton år tillbaka, understödd av det prestigefyllda Skolrådet. Skolan förhåller sig politiskt neutral och står under ed om att inte ta sida i krig, utan att främst se till det som gagnar kunskap och lärande. Att detta bäst görs i en värld som inte slits sönder av våldsamma strider och utdragen blodsfejd har dock knappast undgått dem.

Advertisement