Ravenna Wiki
Advertisement
Hus Rodakker
Stegrande häst mot ett träd med guldbakgrund
Namnbetydelse Ryttarfält
Devis Stolt och Fri
Hemsäte Paardkastell, Ravenna
Överhuvud Lord Ricmond Rodakker

Huset Rodakker[]

Familjen Rodakker lever, till olika grader, strängt efter deras devis; Stolt och Fri. En förolämpning mot deras heder tas därför inte lättsamt och det sägs att man inte kan tvinga en Rodakker till någonting, försöker man trycka ner dem så får man oftast motsatt effekt. Något som både Lord och Lady Rodakker (samt alla andra som finns omkring) är plågsamt medvetna om när det kommer till deras egna barn, som tolkar både stoltheten och friheten på väldigt skilda vis.

Varje barn uppfostras med möjligheten att bli vad denne vill, även om föräldrarna självklart försöker styra dem lite åt den riktning som de har tänkt ut för dem eller som de tycker passar. Men det finns, trots allt, inga måsten. Flickorna kan bli krigare och pojkarna kan bli hovsherrar och arvet går till äldsta barnet som vill ha det.

Familjen har dessutom ett rykte om att vara väldigt fertila av sig och släktet är stort åt alla håll och kanter. Rodakker producerar starka pojkar och man kanske därför inte ska vara förvånad över att av den nuvarande lordens familj så är fem av sju barn pojkar, den ena mer stolt och fri än den andre.

Paardkastell[]

Ute på de vida slätterna i Ravennas utkanter ligger Paardkastell, Rodakkers hemsäte. En bastant borg byggd runt, och på, några kullar som en gång i tiden användes som landmärke. På toppen utav den högsta kullen finner man fortfarande den väldiga ek som funnits där så länge man kan minnas och som Rodakker har tagit som märke till sin sköld.

Slätterna kring borgen är frodiga och ger bra skördar, samt är bra miljö för de fullblodshästar som familjen livnär sig genom att föda upp. Att äga och rida en utav Rodakkers gyllene hästar är verkligen ett privilegium och någonting att vara särdeles stolt över, särskilt som en Rodakker-häst kostar ungefär tre gånger så mycket som en vanlig. Det är underförstått att det är hästarna som är familjens stolthet (och största inkomst) och det märks även i hur deras borg är utsmyckad. Utöver de mäktiga stallen som hör Paardkastell till, så får man rida in i en passage av statyer, tre stegrande, gigantiska hästar varje gång man vill ta sig genom porten till borggården. 

Ricmond Rodakker Cassana Rodakker Roscoe Rodakker Redic Rodakker Brickon Rodakker Alerie Rodakker

Advertisement